Jak zmniejszyć problemy i trudności z połykaniem

Doraźna pomoc, aby pokonać trudności z połykaniem i poprawić komfort jedzenia

Połykanie to proces złożony i musimy nauczyć się tego w okresie niemowlęcym. Gdy rodzimy się zdrowi i żadna choroba nie zakłóca naszego rozwoju, połykanie nie sprawia problemu.
Trudności z połykaniem (dysfagia), niezależnie od wieku, mogą doświadczać osoby, które odczuwają zaleganie kęsa w przełyku, krztuszą się nim lub połknięcie kęsa jest dla nich niemożliwe. Istnieje także niebezpieczeństwo zachłyśnięcia się pokarmem, co może prowadzić do zapalenia płuc.
Narastające trudności w połykaniu powinny być skonsultowane z lekarzem, który ustali powód problemu. Pomocne okazać się mogą zlecone badania specjalistyczne np: badanie czynności motorycznej przełyku (manometria), badanie radiologiczne przełyku czy badanie endoskopowe, w celu wykrycia przyczyny.

Jeżeli trudności w połykaniu związane z zaburzeniem przechodzenia pokarmu do przełyku, medycyna określa chorobę jako dysfagię ustno-gardłowa (górna, przedprzełykowa). Natomiast dysfagia przełykowa (dolna) to trudności w przechodzeniu kęsów pokarmowych przez przełyk

Każdy typ to inne wyzwania, problemy i zaburzenia. Trudności i dyskomfort narasta, gdy występuje ograniczenie ruchomości i uczucie sztywności żuchwy, a siła zgryzu się zmniejsza. Trudności w przesuwaniu pokarmu w ustach sprawiają, że czas spożywania posiłków znacznie się wydłuża. Osłabienie i zmęczenie mięśni żuchwy narasta. Pojawia się zniecierpliwienie, rozdrażnienie i niechęć do jedzenia. Proces połykania dla ludzi z dysfagią to ogromny wysiłek, a nawet ból podczas przełykania. Pokarmy należy spożywać w pozycji pionowej, rozdrobniony lub przecierany. Terapię leczenia ustala lekarz w zależności od diagnozy przyczyn dysfagii.

O co chodzi w chorobie…

Z powodu zaburzeń połykania, osoby chore:

  • mogą połykać małe kęsy
  • są w stanie połknąć tylko niektóre pokarmy stałe
  • łatwiej połykają półpłynne lub miękkie jedzenie
  • odżywiają się tylko żywnością w postaci płynnej

Doraźnie możemy pomóc osobom chorym lub sobie samemu. Niektóre trudności z połykaniem, mogą zostać złagodzone przy użyciu naturalnych sposobów. Poza wszystkimi poważnymi przyczynami, zaburzenia połykania mogą być spowodowane, także przez niedobór witamin, warto skontrolować ich poziom.
Jak zatem zmniejszyć trudności z przełykaniem i poprawić zdrowie osób z dysfagią?.
Pomocne okazać się mogą badania, wywiad, obserwacja samopoczucia i zachowania organizmu.

Zmień podejście i nawyki

Eksperymentuj z własnym gardłem – używaj małych porcji – aby sprawdzić, czy jest taka pozycja, w której możesz trzymać głowę, szyję lub szczękę, co ułatwia przełykanie. To nie tylko będzie pomocne podczas dławienia, ale również daje cenne informacje na temat tego, gdzie jest i jak się zachowuje przeszkoda. Czasami niewielka zmiana pozycji głowy i szyi, poprawi trudności z połykaniem.

Znajdź terapeutę, który pomoże Ci zmniejszyć napięcie mięśni, poprzez odpowiedni masaż lub punkty ucisku. Mogą przydać się też wskazówki internetowe zawarte w zestawach ćwiczeń na dysfagię

Stres może pogłębiać trudności z połykaniem (dysfagia). Zwolnij, mniej nerwów, uwolnij się od stresu. Znajdź miejsce, w którym możesz poddać się refleksji i być wyciszonym (wanna, spacery, ciekawa książka, itp.). Zmień spojrzenie na niektóre sprawy, aby uczynić życie bardziej pozytywnym doświadczeniem. Jeżeli trzeba, pomyśl jak zmienić swoje życie, aby odnaleźć wewnętrzny spokój i emocjonalną wolność.

Pij soki o wysokiej zawartości witamin i składników odżywczych. Jeśli masz trudności z połykaniem, jesz mało lub boisz się jeść, może to być spowodowane stresem psychicznym, który sprawia, że czujesz się gorzej. Mięśnie i gardło napinają się jeszcze bardziej, a Ty tracisz cenną energię, składniki odżywcze, witaminy. Łatwy sposób na zmniejszenie obaw to stosowanie oleju lnianego. W Internecie, jest sporo blogów, w których znajdziesz przepisy i pomysły na ciekłe pokarmy. Są łatwo tolerowane, ale także bogate w składniki odżywcze, które mogą nawet poprawić ogólny stan zdrowia.

Wpływ składników mineralnych

Zbadaj poziom żelaza – przewlekły niedobór żelaza, może powodować powstanie niewielkich „półek” w przełyku, gdzie jedzenie może się zatrzymać. Żelazo wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego i odgrywa ważną rolę w zwalczaniu bakterii i wirusów. Bierze udział w procesie tworzenia krwinek czerwonych. Jego właściwy poziom umożliwia pobieranie tlenu do płuc i oddawanie go tkankom. Jest także składnikiem mioglobiny, białka występującego w mięśniach, umożliwiając im pobieranie z krwi tlenu.

Zbadaj poziom magnezu, którego niedobór nie pozwala mięśniom rozluźnić przełyku, aby łatwiej przełknąć kęs. 40% populacji cierpi na niedobór magnezu. Magnez nazywany jest pierwiastkiem życia. To koenzym lub aktywator wielu enzymów. Działa przeciwstresowo, przeciwzapalnie, obniża poziom cholesterolu, chroni serce.

Zbadaj poziom potasu. Potas jest drugim minerałem, którego zbyt mała ilość w organizmie może powodować skurcze/spazmy. Niedobór potasu to inaczej hipokaliemia, a brak potasu w pożywieniu albo jego utrata wiąże się z wymiotami i biegunką. Jedzenie bananów, codzienne picie surowej wody kokosowej lub potas w tabletkach, może wpłynąć na poprawę sprawności zaburzeń połykania. Trudności z połykaniem (dysfagia) mogą być mniej bolesne.

Jeśli masz niedobry tłuszczów z powodu mało zróżnicowanej żywności, picie 2 łyżek oleju tłoczonego na zimno i nierafinowanego, pomaga zaspokoić codzienne podstawowe wymagania na kwasy tłuszczowe. Aby zdrowo funkcjonować, potrzebne są dobre tłuszcze i nienasycone kwasy tłuszczowe. Odpowiadają one za prawidłowe funkcjonowanie ważnych organów, mózgu i serca, poprawiając zdolność umysłową. Wspomagają działanie systemu immunologicznego. Ponieważ organizm nie może ich wytwarzać z pokarmów, musimy je włączyć bezpośrednio do pokarmów. Dobrym rozwiązaniem może okazać się ekologiczny olej lniany (przeciwzapalny), olej słonecznikowy, olej z nasion sezamu, olej z wiesiołka i oleje z ziół i otrębów z ryżu i owsa (bezglutenowe).
Upewnij się, że dostarczasz wystarczająco dużo kwasów tłuszczowych. Można także użyć surowego oleju kokosowego (może być przechowywany w temperaturze pokojowej), który jest odżywczy dla tkanek łącznych, błon śluzowych i pomoże zabić drożdże (grzyby).

Przeczytaj uzupełnienie na temat trudności w połykaniu

Pamiętaj!

Trudności z połykaniem (dysfagia) to problem bardzo indywidualny i wymaga konsultacji lekarskich. Powyższe wskazówki są dostarczane jedynie w celach informacyjnych i nie zastępują profesjonalnej porady lekarskiej. Nie wolno używać tych informacji w celu samowolnego leczenia i diagnozowania stanu zdrowia. Konsultacja lekarska jest konieczna.

 

czytajwsieci.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

dwa × 5 =